Home

Sales skills die je als CEO nodig hebt

Welke skills maken iemand tot een goede CEO? Het is een veelvuldig besproken onderwerp. Bij Inventi zijn we ervan overtuigd dat je als verkoper een stap voor hebt om leiding te nemen. Waarom? Omdat verkoper en CEO enkele cruciale eigenschappen gemeenschappelijk hebben.

Simon Berckmans

12/5/2020

Laten we beginnen met het uitklaren van een mythe: een CEO is niet iemand waar iedereen naar luistert omdat hij of zij CEO is. Het werkt eerder omgekeerd: een CEO investeert elke dag veel tijd in het beïnvloeden van alle stakeholders zodat ze de juiste richting uitgaan. Om daarin te slagen moet je in de eerste plaats iedereen van je ideeën kunnen overtuigen. Je mag nog zo’n mooie plannen hebben, maar zonder deze mindset zal het niet lukken. Daarom is het essentieel dat een CEO over de nodige commerciële vaardigheden beschikt.

Hieronder vind je de lijst van de voornaamste eigenschappen die een CEO en een verkoper gemeen hebben. Er zijn uiteraard nog andere skills, maar hier lijsten we de belangrijkste op.

  1. Overtuigingskracht: Zoals een verkoper graag zijn klanten overtuigt van een product of dienst, zo moet een CEO ook graag overtuigen. Overtuigingskracht is de allerbelangrijkste eigenschap, omdat je het als leider in elk onderdeel van je bedrijfsvoering nodig hebt: het communiceren van je visie, het uitvoeren van de strategie, gesprekken met grote klanten, het beste uit je medewerkers halen etc.

  1. Nieuwsgierigheid: Het lijkt misschien logisch, maar als je een bedrijf leidt moet je nieuwsgierig zijn naar wat klanten doen met je product, hoe leveranciers werken, wat je werknemers graag doen etc. Zo kunnen CEO’s hun bedrijf optimaliseren in de juiste richting.

  1. Leergierig: De wil hebben om beter en beter te presteren is een eigenschap die we zien terugkomen, zowel bij een goede verkoper als bij een CEO. Door leergierig te zijn zal je steeds meer te weten komen over anderen, maar ook over jezelf!

  1. Enthousiasme: Mensen kopen van mensen. Zo is dat ook bij bedrijfsleiders, zij verkopen hun ideeën, producten, overtuigingen etc. ook aan mensen. Enthousiasme gaat sneller sympathie opwekken.

  1. Resultaatgericht: Gedreven verkopers willen graag resultaat zien. Dat is niet anders bij CEO’s. Door doelen te stellen en inspanningen te meten, ga je betere resultaat opleveren.

  1. Zelfkritiek: Ga het probleem niet altijd buiten jezelf zoeken. Kritisch zijn over jezelf kan ervoor zorgen dat je in de toekomst beter gaat presteren doordat je het probleem hebt gedetecteerd.

  1. Coachable: Deze eigenschap sluit aan bij leergierigheid. Ga aan de slag met de constructieve feedback en laat jezelf coachen. Je kan heel wat leren van andere mensen!

Een CEO en een verkoper hebben dus meer met mekaar gemeen dan je op het eerste zicht zou denken. Dat komt omdat ze allebei hetzelfde doel hebben: ze willen namelijk dat hun publiek in dezelfde richting kijkt als zijzelf. Een verkoper wil dat in functie van het product of dienst, een CEO in functie van zijn bedrijf.

Topverkopers hebben vanuit hun ervaring een unieke mix van vaardigheden tot een hoog niveau kunnen ontwikkelen en zijn dus uitermate geschikt voor een complexe taak zoals leiderschap.

meer stories